مقالات دانشگاهی و دانلود کتاب

در ستاره ی حسین فقط دانلودکتاب و مقاله

مقالات دانشگاهی و دانلود کتاب

در ستاره ی حسین فقط دانلودکتاب و مقاله

فن‌آوری نوین ذرات نانو در تصفیه آبهای آلوده

عمرانmohammadrezazare می نویسد "افزایش مصرف آب و کمبود آب بهداشتی به یکی از دغدغه های اساسی جامعه جهانی و کشورمان تبدیل شده است . با توجه به توانمندی های فراوان فن اوری نانو در حذف و کنترل آلودگی های محیطی و تصفیه و جلوگیری از انتشار آنها می توان آن را به عنوان یک تکنولوژی ابزاری موثر برای دستیابی به توسعه مفید و پایدار در نظر گرفت. ورود این فناوری به عرصه مهندسی محیط زیست و استفاده از آن بالاخص در زمینه های تصفیه آب و فاضلاب و ایجاد شرایط لازم برای استفاده مجدد از پساب های تصفیه شده با توجه به قرار گرفتن کشور در شرایط بحران آب امری ضروری است. لذا در این مقاله کاربردهای ذرات نانو در تصفیه آب برای حذف رنگ، نیترات، مواد آلی و فلزات سنگین و نیز حذف آلاینده های خاص از فاضلاب مورد بررسی قرار گرفته است.

حدود دو سوم کره زمین را آب فرا گرفته است . که از این میزان آب حدود 97 در صد آن غیر قابل آشامیدن هست . بر اساس پیش بینی سازمان ملل در سال 2035 میلادی حدود 48 کشور (یعنی 32 درصد جمعیت جهان ) دچار کمبود آب آشامیدنی می شوند. در آغاز قرن بیست و یکم دانشمندان تمرکز خود را ، بر روی فن آوری نوینی ( فناوری نانو ) معطوف کردند . این فناوری برای اولین بار حدود چهل سال پیش مطرح شد . البته روش های دیگری نیز برای دسترسی به آب قابل شرب وجود دارد که از جمله آن می توان به استفاده از دستگاه آب شیرین کن اشاره کرد که این سامانه بروی آب های شور دریا و یا رودخانه ها قرار گرفته و آب قابل شرب را برای ما تامین می کند . که در ذیل به معایب استفاده از این سامانه و برتری فناوری نوین نانو بر این روش اشاره خواهیم کرد .

نتیجه گیری : ویژگی های فناوری نانو و همچنین مقرون به صرفه بودن این روش در مقایسه با روش های دیگر مثل استفاده از سامانه آب شیرین کن ها و همچنین نداشتن پسماند ها و شیرآبه های ناشی از تصفیه آب و فاضلاب که این روش را در زمره ی روش های سبز قرار داده ، دانشمندان و کشور ها را برای استفاده از این روش ترغیب کرده است .



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد