سوخت ها به چند طریق محیط
زیست را آلوده می کنند:
1-
گازهای سوخته شده
حاصل از احتراق در موتور به خصوص زمانی که احتراق ناقص باشد
2-
ایجاد رسوب در
سیستم سوخت رسانی به خصوص هنگامی که موتور تنظیم نباشد
3-
تبخیر شدن سوخت ها
و انتشار آنها در فضا البته حرارت محیط و موتور نقش موثری در افزایش تبخیر
شدن سوخت دارد .
کاهش
دمای احتراق:قبلا
متوجه شدیم که افزایش دمای احتراق باعث تشکیل گازهای
NOX
میشود
بنابراین از نقطه نظر کنترل آلودگی لازم است دماها ی احتراق کاهش یابد یکی
از راهها تقلیل دادن نسبتهای تراکم می باشد که با این روش دماهای بالای
احتراق کاهش یافته در نتیجه مقدار گاز
NOx
تقلیل می یابد . در سالهای اخیر به همین دلیل نسبتهای تراکم در موتورها
کاهش یافته است .
که این کار با تصحیح کاربراتورها شروع و تا انژکتوری شدن
موتورهای بنزینی ادامه داشته است .
همچنین این عمل کارایی موتور
و صرفه اقتصادی را کم می کند . بهر حال شاید اینطور به نظر برسد پرداختن به
تقلیل مقدار گاز NOX
در محیط ما خطا باشد .روشهای دیگری نیز برای کاهش گاز
NOX
مورد استفاده قرار می گیرند . یکی از آنها کاهش تشکیل گاز
NOX
هنگام گردش عادی موتور بوسیله فرستادن مقداری از گازهای خروجی سوخته شده
بدرون موتور می باشد این سیستم را گردش گازهای خروجی
E. G. R
گویند. سیستمهای دیگر کاهش
تشکیل هنگام شتاب در دنده های سنگین و هنگام نیمه باز بودن دریچههای
گاز و وضعیت خلاء زیاد می باشد .
کاهش اثر گازهای خروجی:ممکن
است گازهای خروجی از موتور بوسیله مخلوط سوخت و هوا مراحل احتراق و تمیز نمودن گاز
خروجی قابل کنترل باشد بعبارت دیگر امروزه اغلب موتورها از سیستمهای استاندارد
کنترل گازهای خروجی که مبتنی بر ترکیب هر سه روش ذکر شده اند قرار دارند تا بتواند
مقادیر
HC وCOو
NOX
را کاهش دهد .
کاهش اثرات گازهای خروجی به
این معناست که باید عمل تمیز کردن بعد از خروج گاز از سیلندرهای موتور و
قبل از خروج از لوله اگزوز و ورود به هوای آزاد صورت پذیرد . دو روش در
دنیا برای کاهش اثرات گازهای خروجی مورد استفاده قرار می گیرد :یکی سیستم
تزریق هوا و دیگری مبدلهای کاتالیزوری می باشند .
یکی از
وسائل سیستم سوخت
رسانی کاربراتور است که تنظیم آن باید بعد از گرم شدن موتور به وسیله
سیستم سوخت رسانی
پیچ کنترل دور آرام صورت گیرد .
کاربراتور باید طوری تنظیم
شود که هنگام کار در دور آرام و نیز در هنگام شتاب که دریچة گاز نیمه باز
می شود مخلوط بنزین و هوا با نسبت صحیح به موتور برسد همچنین در هنگام
کشیدن ساسات (راه اندازی درهوای سرد ) نیز کاربراتور باید نسبت سوخت به
هوابیشتر باشد .با انجام تغییراتی در طرح کاربراتور و حتی تغییراتی در
کاربراتورهای موجود می توان به هدفهای فوق رسید که در کاهش منو اکسید کربن
و هیدروکربورها در حالت کار در جا فوق العاده موثر باشد و برای اینکه از
قدرت موتور کاسته نشود لازم است هوای ورودی به کاربراتور را گرم نمود . اصل
این عمل مبتنی به یک مبدل حرارتی است به طوری که از یک وسیله ای که در مسیر
لوله تخلیه موتور تعبیه می شود انجام می گیرد.
در سه دهه اخیر
از سیستم های انژکتوری بر روی خودروها استفاده میشود . (متاسفانه این امر
در کشور ما سابقه ای بسیار کوتاهتر از
کشورهای پیشرفته دارد.) همانطور که بررسی کردیم کارایی بسیار بالاتری از
کاربراتور دارند که یکی دیگر از این عملکردهای مناسبتر انژکتور نسبت به
کاربراتور کاهش بسیار خوب مقدار گازهای خروجی از اگزوز اتومبیل میباشد.
منابع:
1-آلودگی محیط زیست : هوا – آب – خاک – صوت ، تالیف : دکتر
مینو دبیری استادیار گروه شیمی دانشگاه شهید بهشتی .
2-اصول کارکرد موتورهاب بنزینی انژکتوری ؛ مترجم: مهندس
سیدهادی ریاضی .
3-سیستم های تزریق سوخت الکترونیکی ؛ اتومبیل های بنزینی با
کنترل ، مترجم : دکتر مسعود پهلوان شریف .
4-خودرو و محیط زیست : تالیف : مهندس سید محمود صادقی .
5-سیستم و تجهیزات کنترل آلودگی : هوا در خودروها . تالیف
:مهندس سیروس صالحوند .
6-موتورهای احتراق داخلی ؛ تالیف : آر . آر . رگفسکی .
ترجمه : کوروش امیر اصلانی فرامرز آشنای قاسمی و مهرداد نوری خاجوی .
7-مهندس محیط زیست ؛ تالیف : مهندس مجید عباس پور .
|